Fitness

 

Is fitness iets voor jou?

 

Je kan om verschillende redenen naar de fitness gaan zoals: 

•  Algehele conditie

•  Vetverlies

•  Kracht

•  Spiergroei

•  Verhoging spierspanning

•  Uithouding 

•  Snelheid

•  Lenigheid

•  Coördinatie

•  Of sociaal contact

 

Voor ieder doel wordt er een programma op maat gemaakt aangepast aan je specifieke vereisten. 

 

Wat kan je bereiken met een bepaald programma? 

 

Hieronder vind je een kort overzicht welke programma's er zoal bestaan. 

Het is mogelijk om verschillende programma's te combineren. 

 

Algehele conditie 

 

De algehele conditie is eigenlijk alles waardoor je je beter gaat voelen. Toenemen van zelfvertrouwen, ontspanning en algeheel verbeterde gezondheid. Bij deze training is het aangewezen om het gevarieerd te houden. Niet alleen beweging is hier belangrijk maar een goede voeding kan bijdragen tot een beter resultaat. 

Spierontwikkelend = opbouwen van het lichaam 

De spiergroei wordt vooral veroorzaakt door relatief korte series (8 tot 15 herhalingen) met zware gewichten. De spiervezels worden dikker en het rustmetabolisme gaat omhoog. Hierdoor is er een grotere vraag naar voeding van het lichaam en de mogelijkheid om meer vet te verbranden in rust. Regelmatig van trainingsprogramma veranderen is hier ook aan te raden (om de 6 weken). 

 

Krachttraining 

 

Net zoals bij spiergroei, wordt de kracht verbeterd door relatief korte series met gewichten. Deze training is vergelijkbaar met die van spiergroei met als doel sterker te worden. Voor gevorderde atleten die een bepaald plafond hebben bereikt is er ook een olympische krachttraining. Door deze training kunnen ze door het plafond heen breken, waardoor het lichaam weer open gaat staan voor aanpassingen. 

Figuur 

Door het trainen van de spieren gaat de spanning omhoog, waardoor het lichaam er 'strakker' uit gaat zien. Bij de verhoging van de spierspanning ligt het accent op spierconditie. Kracht is een bijkomend voordelig effect. Hierbij wordt er op minder intensieve interval getraind (20-35 herhaling) maar op een hogere interval dan bij vetverbranding. Dit kan zowel door gewichtstraining als door cardiovasculaire training) 

 

Cardiofitness 

 

Bij cardiovasculaire training licht de nadruk vooral op uithoudingsvermogen (de conditie van je hart en longen). Lichte oefeningen over een langere tijd te doen. Wat is het vermogen van je lichaam om over een langere tijd een bepaalde activiteit vol te houden. Hoe beter je hart en longen functioneren, hoe meer zuurstof ze kunnen opnemen. Cardiofitness kan je alleen of in groep doen (spinning of aerobics). Indien je individueel wil trainen kan je gebruik maken van verschillende cardiotoestellen. Zoals cardiofietsen, steps, moonwalkers en de 'Wave'.

 

Afslanken 

 

Natuurlijke vetverbranding kan alleen bereikt worden door lange en frequente trainingssessies te doorlopen. Het lichaam dient de kans te krijgen om uit het 'zuurstofsysteem' zijn energie te halen. Meer spiermassa zorgt ervoor dat meer calorieën verbrand worden, wat het afvalproces vergemakkelijkt. Vetverbranding vindt vooral plaats door te trainen op lage intensiteit. Dit kan zowel door trainingen met gewichten alsook door cardiovasculaire trainingen. 

 

B.B.B.

 

B.B.B. staat voor billen, buik en borst. Bij vrouwen zijn dit de gebieden waar vetvoorraden worden opgeslagen. Daardoor zijn dit de gebieden die bij vrouwen de cosmetische aandachtspunten vormen. 

Deze gebieden kunnen om 2 redenen getraind worden: 

•  Vet verbranden

•  Figuurtrainen 

Dit wil echter niet zeggen dat je deze plaatsen moet trainen om daar ook het vet te verliezen. Het trainen van de bovenbenen zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het vet verdwijnt van de buik en de billen. 

 

Sportgericht 

 

Fitness kan ook als ondersteuning van een trainingsprogramma voor een bepaalde sporttak. De omstandigheden laten het niet altijd toe om je training uit te voeren. Hiervoor kan je een aangepast programma specifiek naar jouw wensen laten opmaken. 

Je kan ook snelheid als lenigheid of coördinatie trainen. 

 

Circuit

 

Het afwerken van meerdere oefeningen na of door elkaar, met korte rustpauzes en hoge herhalingswaardes. Goed voor conditie, afslank, versteviging of cardiovasculaire training. Het is combineerbaar voor opbouw kracht of souplesse voor andere sporten.

 

Sociale contacten 

 

Indien je wil trainen met als doel met anderen in contact te komen is fitness zeker aan te raden. Kies dan een vorm van fitness die je leuk vindt. Hier is het dan ook aan te raden om voor groepstraining te kiezen zoals aerobics, VibroGym of spinning. 

 

Redenen genoeg om zeker eens een kijkje te komen nemen!

 

Tot dan!

 

Team Willem's fitness